Friday, February 13, 2015

CosmEthics - the lazy woman's lifesaver!

As a very tired but happy mom I have had some concerns about my skin especially now that one of the key aspects of good skin is taken away. Sleep is very important to general health and as our skin is our biggest organ it reacts to changes in lifestyle. This is why I have started to take more interested in making sure I do my best in other aspects of skin care while the amount of sleep I get is low. So besides eating healthy, drinking plenty of water and exercising I have started to pay more attention to the products I use on my skin. As a result I started reading blogs focused on cosmetics like these: Karkkipäivä, Kosmetiikkatesti and Saara. Any one that knows me, knows that once I get an idea in my head I obsess on it for a while. So my mother started noticing articles in newspapers for me to check and as a result I found the most wonderful app.
Erittäin väsyneenä mutta onnelisena äitinä olen ruvennut vähän miettimään ihoani, erityisesti kun ihon hyvinnvoinnin kannalta tärkeimpiä asioita jää nyt vähälle huomiolle eli unta ei tule tarpeeksi. Uni kuten terveellinen ruokavalia, veden juonti ja liikunta ovat kaikista tärkeimpiä osia terveyden ja ihon hyvinnvoinnin kannalta. Iho kun on kaikista suurin elimemme. Tämän takia olenkin alkanut kiinnittämään enemmän huomiota ihon hoito tuotteisiin jottei iho menisi ihan surkeaan kuntoon nyt. No tietenkin äitinä joka välillä jumahtaa paikoilleen imetyksen takia niin olen kerennyt hyvin lueskella erilaisia blogeja kosmetiikasta kuten tossa englannin kielisessä osuudessa jo linkkasin. Kannattaa käydä kattomassa ne on mun ihannlemppareita. Tietty olen sitten hirveästi puhunut asiasta kotosalla oman äitini kanssa ja hän sitten yhtenä päivänä kiikutti minulle etlarin eteen jossa oli juttua aivan mahtavasta uudesta yrityksestä ja heidän puhelin aplikaatiosta.

CosmEthics is an app that allows consumers to scan products they have or are considering on buying and see what ingredients they have. INCI meaning the ingredient list is common knowledge to most cosmetics enthusiast but to a regular old consumer like me, I had no idea about them and still don't but with the help of this app I can make sure I'm using safe products. Sure an INCI will not tell you how much of each ingredient there is and how it works for the particular product but you get a general view of it. The best part is if you already know specific ingredients that are bad for you you can make a personal alert to warn you about those. Like for me I've noticed that I do not like the feel of alcohol in face care products.

CosmEthics sovelluksen periaatteena on että kuluttja voi scannata tuotteen jota he käyttävät tai aikovat ostaa nähdäkseen mitä aineksia siinä on käytetty. INCI on tuttu sana monelle kosmetiikka intoilijalle mutta tavalliselle tallaajalle se on hepreaa. Tämän sovelluksen avulla tällänen taviskin voi nopeasti katsoa onko tuote turvallinen ja myös tarkemmin katsottuna lukea eri aineksista mitä ne tarkalleen ovat. INCI ei tietenkään kerro koko totuutta ja miten eri aineet reagoivat toisiinsa mutta ainakin voit vältellä tiettyjä aineksia joista tiedät olevan haittaa. 


Parasta on että voit tehdä omia hälytyksiä jotka varoittavat sinulle itsellesi huonoksi todettuja aineksia. Esimerkiksi itselleni alkoholi ei oikein sovi vaikka pintakuivan herkän sekaihon omaankin. 

Sure its still a new app and they don't have all the products in the whole world but you can always send in new products that they will check out for you. I added a few example pics of how the app works and this is not to diss or promote any product in particular. 

Tietty tämä sovellus on vielä nuori joten kaikkia maailman tuotteita ei täältä löydy mutta aina on mahdollista ottaa kuvat omista tuotteista ja lähettää heille jotta he voivat mahdollisesti lisätä sen heidän sovellukseensa. Lisäsin tähän mukaan muutaman esimerkin miten sovellus toimii eikä tarkoituksena ole dissata tai mainostaa mitään tiettyä tuotetta. 
I'm really in love with this app, and you guys can imagine I spent quite a while in my bathroom scanning my products to see were they safe. Turned out quite a few of them had ingredients that got a toxin alert which of course led me to google Parabens, which seems to be a controversial topic. Though I'm sad most my Victoria's Secret lotions have these I still decided its better to be safe than sorry. Therefore I'm just gonna use the lotions on my feet and not too often.

Mä olen ihan myyty tähän sovellukseen ja jumahdin aluksi kylppäriin tutkimaan mun tuotteita. Harmillisesti osottautui että monessa tuotteessa oli jotain ei niin turvallista, tosin määrästähän en tiedä ja EUn alueella pitoisuuksien pitäisi olla hyvin vähäisiä mutta silti parempi olla vainoharhanen kuin sitten kärsiä myöhemmin. Victoria's Secretin voiteet osottauti yheksi näistä mutta päätin että käytänpä sitten voiteet vaikka jalkoihin ja ei niin usein. Ne sisälsivät Parabeneja jotka voivat aiheuttaa rintasyöpää mutta googlettelu jälkeen selvisi että tämäkin on eritätin ristiriitainen aihe.. 

No comments:

Post a Comment